Kostnad/häst/månad

Så här mkt har det kostat för mig varje månad per häst under 2014. 5 månader går de ute på bete och 7 månader står de installade.  
 
KOSTNAD PER HÄST/MÅNAD i genomsnitt (bortsätt från skador)
FÖRSÄKRING: 339:-
FODER: 1179:-
HYROR(Sommarbete): 94:-
HOVSLAGARE: 412:-
VETERINÄR (EJ SKADOR): 183:-
UTRUSTNING: 665:-
SPÅN, TORV, OSV: 112:-
TRÄNINGSKOSTNADER: 57:-
ÖVRIGA KOSTNADER: 112:-
 
Summa: 3153:-/månaden
(Räknar vi med skadorna Peggy har haft så lägger vi på 1394:-/mån. Alltså blir månadskostnaden totalt 4547:-/häst/mån)
 
Eftersom vi har eget stall betalar jag ingen stallhyra så det är INTE inräknat här. Stallhyra brukar kosta mellan 500-2000:- häromkring beroende på service. Lägg på den månadskostnaden på summan ovanför så får ni en ungefär bild av vad en häst kostar i månaden. Denna beräkning är gjord för hobbyryttare som har D-ponny-storhäst.
 
Tränar du för tränare ofta eller tävlar, ja då blir det betydligt dyrare! ca 1000:- till i månaden
 
Så låt säga att du har en stallhyra på 1000:- och tränar för instruktör 2ggr/mån samt tävlar
någon gång per år då kommer det kosta ca 5153:-/mån för en häst om den nu håller sig frisk & skadefri!
 
Självklart varierar kostnaden beroende på häst och vart man bor men denna månadskostnad är baserad på vad mina hästar har kostat mig helt och hållet under 2014. Det man bör tänka på också som inte heller är inräknat är b.l.a:
  • Inköp av häst
  • Bensin
  • Inköp av hästtransport
  • elförbrukning/vatten (om man har eget stall)
 
Vill du ha en mer specifik sammanställning för vad de olika månaderna har kostat så gå in på kategorin "månadskostnad" och leta fram månaden du är intresserad av.
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina

Intressant läsning! Själv snittar jag dryga 6 000/mån. På en häst. Bor utanför göteborg och står på en billigare anläggning.

Stallhyra (inkl grovfoder) 2500
Försäkring 780 (dock endast halva köpseumman i A1, resten i A2 annars hade det blivit för dyrt)
Amortering på lånet till hästköp 1200
Hovslagare 800 (1200 var 6:e vecka)
Strö 750 (10 torvmix/månad)

Dax att flytta till landet verkar det som, det mesta verkar vara billigare där :)

Svar: Jag betalar ingen stallhyra eftersom vi har eget stall :) Sen har jag bara tränat för tränare ett fåtal gånger detta år så tränar & tävlar man måste man självklart på det :) Men för en vanlig hobbyryttare funkar denna kalkyl bättre än för en tävlingsryttare :)
Sen så är det ju alltid billigare att bo utanför storstäderna, skiljer MASSOR rent pengamässigt speciellt på stallhyra.
Stall Molke

2015-01-13 @ 18:53:24
Postat av: Lollo

oj vad dyrt!
Jag betalar nog 2500 en DYR månad för min häst!

Svar: Vad har du för häst? box eller lösdrift? kul att jämföra lite :)
Stall Molke

2015-01-15 @ 15:19:31
URL: http://lollokitty.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0