gårdagens veterinärbesök

Igår var det en tidig morgon för att åka till Strömsholm med Peggy för en grundlig undersökning! Förra kliniken skickade ju hem mig med "det finns inget mer att göra, så länge hon inte har ont av att gå i hagen är det ingen fara". Man märkte att hon hade ont av att gå i hagen men min magkänsla sa att jag borde kolla med annan klinik också och TUR var det!! 
 
Veterinären såg direkt att det var vänster framben som den "stora" skadan var på och att bakbenen bara var en "restprodukt" av skadan på frambenet. Böjprovade, bedövade leder, röntgade och ultraljudade vänster framben och båda bakbenen. Röntgen såg fin ut på alla benen, en liten antydan till artros på benen men inget av betydelse för hon är ju ingen ungdom längre :) Vid ultraljudet hittade veterinären direkt en skada på den ytliga böjsenan på vänster framben(!!!) som var skadad till ca 19% :S Bakbenen såg bra ut, lite svullna ringband men inget att oroa sig för. 
 
Så nu ska hon få behandling på rätt ben och med boxvila/sjukhage i 8 veckor tills återbesöket. Såhär ser mitt schema ut för Peggys rehabilitering:
 
 
 
Skulle inte skadan ha blivit något bättre så kommer vi göra en s.k ACP ("autologous conditioned plasma, en typ av platelet-rich plasma(PRP)). ACP framställs på mindre än en timme från hästens eget blod, varefter det injiceras i den skadade senan. Läkningen förbättras och påskyndas av tillväxtfaktorer som frisätts från blodplättarna.")
 
Hoppet är iaf tillbaka!! :)
 

Kommentarer
Postat av: Jossan

Vilken cirkus!! Tur du gick på magkänslan! Det har ja alltid gjort med mina gällande skador, man känner sina hästar som bäst själv.

Svar: ja precis, tråkigt bara att man inte ska kunna lita på utbildade veterinärer på en hästklinik :( Men man lär sig medan man lever! :)
Stall Molke

2014-10-21 @ 19:37:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0