Veterinäråterbesök

Idag var det äntligen dags för återbesök för Peggy (8v. sen sist vi var där) så mamma och jag packade in Peggy i transporten och for iväg till Strömsholm :) Jag har vart nojig hela veckan med hur väglaget ska vara men det var som tur var plusgrader och solsken så hela resan dit och hem gick halkfritt ;)
 
När vi kom dit började vi med att springa i hältgången och där visade hon ingen hälta :D 
 
Sen ultraljudade vi senan och den hade läkt bra men det är fortfarande en stor skada! Efter lite övervägande fram och tillbaka beslutade vi att behandla henne med ACP (autologous conditioned plasma, **Läs mer vad den behandlingen innebär längre ner i inlägget). Det tråkiga är att den inte går på försäkringen, men vad gör man inte för sina älsklingar :)
 
Nu ska hon stå yttligare 8 veckor i box/sjukhage men 10min promenad varje dag och sedan tillbaka för ett återbesök. Hon är en riktig kämpe min lilla ponnytant synd bara att hennes redan roliga humör sen innan blir ännu värre med boxvilan xD
 
**"ACP (autologous conditioned plasma) är utvunnet ur hästens eget blod och är ett koncentrat av blodets egna trombocyter samt tillväxtfaktorer. ACP injiceras direkt in i skadan i senan/gaffelbandet och hjälper till att påskynda och förbättra läkningen av skadan."
 

omplåstrad och klar för hemfärd! :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0