Hur jag gjorde för att bli av med "mina" problemhovar!

I detta inlägg kommer jag skriva om hovar, problem hovar för att vara mer exakt. Detta är mina erfarenheter om det vi kallar fullblodshovar alltså sköra hovar som lätt får sprickor! 
Först vill jag skriva att fullblodshovar är något som alla raser kan få. 

Som ni "vanliga" läsare vet hade jag ett fullblod på foder med taskiga hovar och för er som inte vet så hade jag det, och nu är det väldigt dumt att jag inte tog några före och efter bilder på dessa hovar. Men ska beskriva så gott det går. När jag fick hem Chummy så hade han en stor spricka som var ca 1cm bred längst ner på hoven (där skon fästs typ) sprickan gick sedan upp och blev smalare och smalare till kronranden! 
Klassiska fullblods hovar som många säger, men som egentligen går att få bukt på, jag fick det i alla fall! :-) 

Jag ska skriva i rangordning var som jag tycker är viktigt och vad som hjälpte mig att få bukt på dessa hovar! 

1. Ha en hovslagare som vet vad den håller på med. Och som kan FÖRKLARA hur hovkvalitén är. Kan den inte förklara det ja, då tycker jag det är dags att byta. Jag menar, vet den inte hur hovkvalitén är ja hur ska den kunna hjälpa dig?

2. När du vet hur och varför hovarna ser ut som dem gör kan du börja åtgärda dem. I Chummys fall så hade ena hoven fram flytit ut och blivit större än de andra hovarna samt att han fick fula sprickor i fram hovarna. Hans hovkvalité var skör och "lagrena" på hoven kunde lätt dela sig! 
Anledningen till att han hade en stor hov går att förklara enkelt, han hade helt enkelt belastat fel. Höger bak påverkade vänster fram (hans stora hov). Och tvärt om. Att få en hov att minska kan ta väldigt lång tid, men vi fick ner den 1 strl på skona på 10månader!

3. När det kommer till sprickor och hur man får bort det så rekommenderar jag extra biotin. Det hjälper hoven att växa, men ha då i åtanke att växer hoven mer ja då åker man på att sko om oftare. Men det kan det vara värt. Chummy skodde jag om var 6vecka på slutet för att få bort sprickan. Tyvärr när det är stora/grova sprickor är det lätt att sprickan fortsätter att spricka med tiden. Som tur va gjorde inte Chummys spricka det. 
 
4. Alosin. Guds gåva till fula hovar. ALLA borde seriöst ha Alosin hovsalva. Det fungerar som ett balsam för hovarna. Och nej det fungerar inte som hovoljor som stänger vattnet ute och som blir en ond cirkel som du måste använda hela tiden. Tyvärr är den svår att få tag på. Men den finns på Dahrve.se
En otroligt prisvärd salva som går att använda till mycket annat! :-)

Efter 10månader var Chummys hovar i mycket bättre skick, inte lika torra/sköra. Den stora hoven hade gått ner en strl. Den stora sprickan var borta. Allt går om man bara ligger på och vill. Och nöj er inte bara med "det är bara så" till svar. För det finns alltid något som ligger bakom det. Ibland enkla och ibland lite svårare saker. 
Nu säger inte jag att detta fungerar på alla hästar, men det funkade på "mina" fullblods hovar. :-)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0