Sämre hästägare pga av att man är pengamedveten?

Många har väl hört och till och med sagt "Att man inte borde ha häst fall man har den dåligt med pengar".
Som i mitt fall, jag har ingen anställning, hoppar runt på små vikariat och har egentligen ingen säker inkomst, men hur många är det inte som lever som jag som har häst i alla fall?

Hästsport över huvudtaget är väldigt dyr, och man lägger ner åtskilliga tusen på hästen välbefinnande, i mångt och mycket är det välbehövligt men när ska man säga ifrån?
Igår var Ingebjörn ute och kände igenom hästarna, förra gången sa han att alla hästar behöver en omgång till och det samma svar fick vi denna gång. Jag tror verkligen INTE att han lurar oss, men det finns en liten procent som faktist utnjyttjar det faktum att vi hästmänniskor kan betala i princip vad som helst för att våra hästar ska ha det bra.
I mitt fall måste jag vara penga medveten (även kallat inom hästvärlden - har inga pengar) jag måste hela tiden prioritera vad som är behövligt för mig och Chummy. För mig är det viktigast att Chummy har tak över huvudet, mat i boxen samt att hovslagaren kommer ut regelbundet och skor. Men är man sämre hästägare för det?

Självfallet ska man alltid ha en plan för när det krisar sig, om en häst behöver en behandlig av veterinär osv ska den få det. Ingen tvekan om saken. Men när man känner att man ibland ärligt talat att man måste ljuga om när ens hästmassör var ute senast för att inte få en konstig blick börjar det bli skrämmande.
För ett par år sedan var det jätte trendigt med att ha en hästmassör ute var och varannan vecka, samt att sadeln ska provas ut av en sadelprovare, nu är det trendigt att vara så pass påläst om sadlar att du kan prova ut dem själv. Om ett par år kommer det säkert vara andra trender som gör att vi vill lägga massor av pengar på det. 
 
Det jag vill komma med detta inlägg är att man hela tiden gör ett aktivt val om hur mycket pengar vi lägger på våra hästar. Valet är ditt, ingen annans. Det finns de hästar som har det vääääldigt dåligt pga okunskap men som ägaren öser pengar på. Det är en fin balasgång det där, kunskap och pengar. Men mitt tips är att följa magkänslan!!

 
 

Kommentarer
Postat av: Q ord & inga visor!

Jag brukar gå efter ledorden.."Det är bättre man betalar för kunskap.Än för materiella ting.
mvh/Q

2013-09-10 @ 17:22:02
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0