Svårt att komma igång!

Nu har jag snart haft Chummy i två månader och vi har inte kommit igång riktigt, det är så mycket som händer just nu och måste göras. Till att börja med vet jag nu varför han är lite små "sur" han har proteinbrist på 130g i foderstaten INTE bra, ska byta foder till ett mer proteinrikt foder. Har Mustang müsli orginal nu och utav det skulle han ha 1.3kg/dag en ganska stor giva när det gäller müsli. Så jag ska byta till Mustan protein plus ett foder med mycket mer smältbarråprotein så utav det behöver han han 0.7kg till 0.8kg när han är igång ordentligt har dock ett överskott av energi i foderstaten men det får jag ta, går inte att göra så mycket åt då vårat hö är uselt rent ut sagt så värden är redan åt skogen... 
Men till nästa problem, han är inte riktigt 100 i magen än så jag vet inte om jag ska lugna mig med att byta foder eller om jag ändå ska passa på nu så det inte blir någon rubbning i tarmfloran igen sen när jag byter. Hans avföring är bättre nu och är på bättringsvägen men igår såg jag att han har en frätskada på undersidan av svansroten eller så han har kliat svansen och skarpat upp ett sår, jag vet inte vilket utav det då jag tycker att hans avföring inte är så pass lös så att det skulle ge frätskador, då rumpan ser normal ut. Men jag har aldrig varit med om frätskador så jag ska passa på och fråga veterinären imorgon när hon kommer ut och vaccinerar. 
Och tack vare vaccinationen så blir det vila i 3dagar till, så han har inte gått något denna vecka, vill inte göra förmycket heller med honom då han inte riktigt är 100 vet ju själv vad en orolig mage kan göra med ens humör! 

Har beställt lite lopprfön så det kanske hjälper, det ska tydligen ge balans i tarmfloran och är bra för både lös avföring samt hård. Har själv ätit fröna men man kan tydligen använda det till både människor och hästar! 

Någon som har tips på hur man blir kvitt oroliga magar på hästar? 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0