Kunskap är inte tungt att bära!

Kunskap, vikten med att förstå sig på något, att kunna välja sin egna stig för att nå de målen man har! 
Jag förstår mig inte på de hästägare som inte söker efter kunskap om de är osäkra på något. Jag har själv varit en av de som nöjde sig med svaret "Ja, men så har man alltid gjort!". Vadå alltid. Ni som läser detta undrar säkert vad jag bubblar om. Men ni kommer förstå snart! 

Jag och Josse var ute och gick med Chummy och Peggy för några veckor, och vi pratade om hur ändrar hästvärlden har blivit sen vi vart hästägare. Förut brydde man sig inte om sadeln passa, och vad var Krafft för något? 
Då var det havre som gällde för hela slanten. Skor ja hovslagaren kommer var 8 vecka ungefär och verkar och skor på något som ser någelunda bra ut. Massage och strecha vad är det egentligen, räker det inte med en uppvärmning på 10min på lång tygel innan jag sätter igång och arbetar?! Ja hästvärlden har ändrats nu är man nästan en dålig hästägare fall inte massören kommer ut och masserar minst 1gång i månaden. 

Hur som helst så är det otroligt viktigt med att besitta grundläggande kunskaper om mycket. Då det är många företag som tjänar pengar på oss hästmänniskor. Och många företag som inte har en aning om vad dem promotar! 
Jag kan ta som ex en vinter då Zola hade väldigt svårt att gå upp i vikt, vi tog kontakt med Krafft som man antar vet mycket om hästens behov kring foder. Dem skulle hjälpa oss att få en rättvis foderstat. Vi fick då papper hemskickade som vi skulle fylla i med vikt, mkh samt ålder och om det var något som vi visste att hästen inte tålde! 
Vi fyllde i dessa världen vikt 455kg, mkh 152cm vid den tidpunkten var hon 14år, och vi skrev att hon inte kunde ha något havre i fodret för hon vart väldigt het på havre. 

Svaret vi fick ifrån krafft var: " "jag är tveksam till att en häst på över 180cm kan väga 550kg, om så är fallet så är nog hästen tunn och behöver gå upp i vikt.
Om hästen har svårt att hålla hull så ge gärna fri tillgång på hö speciellt när det är kallt, blåsigt eller blött väder.

KRAFFT GROOV 90 är ett mycket bra foder till heta hästar, det innehåller visserligen lite havre, om du vill ha ett helt havrefritt alternativ så välj istället KRAFFT REHAB och ge samma mängd!"


Vi vart ganska chockade att vi fick detta svar då inte en siffra var rätt. Vi ringde upp krafft och berättade att Zola inte var 180 utan 152cm i mkh och att hon vägde 455kg och inte 550kg. De svaret vi fick tillbaka var att vi skulle dra ner på höt till 8kg och att krafftgican på 1-2kg skulle vara detsamma. - Vid den tidpunkten höjdes inga röda varningsflaggor för varken mig eller min syster. Men idag när man är mer påläst är det snarare tvärt om, ta bort mer krafft och höj högivan, för min del litar jag inte på kraffts foderstats beräkning, även fall det var längesen det här hände kan man inte sticka under stolen att krafft är ett vinstdrivande företag lika så många andra foderlevrantörer men det jag försöker säga med detta inlägg är att INTE vara så blåögd. Läs på!! 

Gå inte på att det ex är en sadelmakare/utpassare som kliver ur bilen där det står sadelprovning på. Läs på innan om personen, hur en sadel ska sitta, hur en missanpassad sadel sitter osv. Det är klart att det finns många människor som är väldigt duktiga på sitt jobb, men det finns även de som är mindre duktiga!!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0