hönsmamma deluxe

Har nog haft fram hela medecinlådan till Chummy nu. Hans "frätskada" som vi nu misstänker att han stått och kliat sig på grenarena i hagen ser mycket bättre ut, tvätta rent hela rumpan igår, schampoonera svansen och smörjde undersidan av svansroten med idominsalva. 
Sen skulle jag kratsa hovarna igår och såg att han fått ett balltramp på höger bak, inte för jag vet hur man får ett balltramp där men kanske vänster hoven som trampat? bara att ta fram jodopax och tvätta! 

Sen inte nog med det så kissade han brunt igår, gisses vad orolig jag blev, tänkte att det var njurarna som lagt av, ringde ägaren direkt. Och vi kom fram till att han kanske har en infektion i kroppen. Jag tog tempen och den låg på 37.3 vilket inte är feber, han äter och dricker bra! 
Läste sen att brun urin är vanligt om hästen äter müsli med majsflingor i, och det är majsflingor i hans müsli. Kan ni tänka er hur lättad jag blev, ska höra med veterinären som kommer ut idag för säkerhetensskull! 

Fick även reda på att det kan ta lång tid innan magen helt blir bra efter ett foderbyte från enselage till höselage då bakteriefloran i tarmarna måste dö ut innan en ny bildas för ett annat grovfoder. Så förhoppningsvis är han bara trött pga pälssättning och förlite protein i foderstaten! (vilket inte är bra det heller, men då vet jag ju vad felet är). 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0