Vad man bör tänka på med Foderhäst!

Efter att ha stött på framgångar och motgångar med foderhästar så tänkte jag skriva vad jag tycker man bör tänka på när man ger sig ut och letat forderhäst! 

Först och främst trodde jag att det var busenkelt att hitta en foderhäst, tänkte att det är väl bara att skiva en status uppdatering att man söker en foderhäst på facebook så får man napp. Så var det INTE. Efter tt ha letat i ca 3 månader, kollat alla annonser på hastnet, mailat säkert på ett 20tal fick jag napp på ett varmblod som skulle promenadridas. Just då hade jag Zola som promenadreds så det känndes inte aktuellt. 
Just då velade jag otroligt mycket vilken typ av häst jag ville ha, ville jag börja om och utvecklas med en häst, eller ville jag ha en läromästare? 

Det man bör tänka på där är att ha koll på vad du söker för häst. Har du inte det kan det bli otroligt svårt att ta ställning till aktuella erbjudanden! 

Efter mycket om och men fick jag tag på Gizmo, en häst man var tvungen att jobba mycket med i ridningen. Han var/är en jätte fin häst och jag trodde det var han jag letat efter, allt känndes bra till ungefär en till två veckor efter han kom hem till Molke. Tyvärr hade jag prövotiden där Gizmo ståd uppstallad innan han kom till Molke. Ett stort misstag tycker jag nu i efter hand. Det är klart att det mesta går bra när hästen är trygg i sin miljö. Men när han kom till Molke funkade det inte mellan oss alls. 
Eftersom allt gick så himla bra där Gizmo stod innan, vart de t som natt och dag när han flyttade till Molke. 

Ha prövotiden där du har tänkt att ha hästen om det är möjligt, i vissa fall är det bättre att inte lära känna hästen innan den kommer hem. Då kan det lätt bli som för mig och Gizmo, en häst som är natt och dag! 

Läs igenom kontraktet ordentligt är det något som inte känns bra säg till. Det är meningen att du, ägaren ska komma överrens och att det ska kännas bra för er båda!




 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0