När ens dröm gick i uppfyllelse!

Med detta inlägg ska jag skriva hur min dröm gick i uppfyllelse, drömmen om att bli en hästägare. Jag skulle tycka det var väldigt intressant om ni läsare kunde skriva hur eran dröm gick i uppfyllelse, hur just den hästen ni har nu, hur den kom till er! :-)

Som ni kanske vet hade jag och min syster en häst tillsammans vid namn Zola. Vi fick hem henne för ca 7år sen!
Men hon kom inte bara hokus pokus hem till oss utan det hela började med att jag och Madde red på ridskolan som ligger utanför Katrineholm en gång i veckan. Jag hade tjatat på mina föräldrar sen jag visste vad en häst var att jag ville ha en, men som ni kanske vet kan föräldrar utan någon häst erfarenhet vara ganska svåra att övertala.

Varje lördag kl 13:15 red jag och Madde, och varje gång man kom till ridskolan gick man direkt till listan där man såg vilken häst man skulle rida på ridskolan. Bredvid listan hängde det en stor anslagstavla som man fick hänga upp annonser på. Just den dagen var Madde och jag tidiga in på ridskolan så jag tog mig en titt på anslagstavlan.
Jag hittade snabbt en annons jag ville ringa på, nämligen en medryttar annons på en nordsvensk valack.
Jag ringde på kvällen och dagen efter fick jag komma och provrida Mac som hästen hette. Han var en mycket envis nordsvensk, som hade en otrolig stark vilja. Ni anar inte hur många gånger jag grät av ilska pga att jag inte fick in honom från hagen, kunde inte sitta upp på honom vissa dagar för han gick bara iväg. Tidsnog hade jag hittat lite knep om hur jag skulle sitta upp och få in honom från hagen utan att det skulle ta timvis.

Det var den 31 mars 2006 som Macs ägare kom och frågade fall jag ville ha en häst, då hon hade en box till övers, jag svarade såklart JA, när min pappa kom för att hämta mig trodde han att det var ett april skämt. Men efter lite övertalning förstod han att det var sant. Efter det dröjde en veckas dividering fram och tillbaka för Mamma och Pappa. Men det var nog Pappas jobbarkompisar som fkt övertalade mamma och pappa till att chansa. Planen var att Zola skulle komma till oss till sommaren efter midsommar, men pga löss i ett stall hon skulle stå i så fick hon komma till oss två veckor efter beslutet var taget.

Zola kom från Sundsvall, ca 60 mil ifrån oss, det var Zolas ägares pappa som bodde i Katrineholm som skjusade ner henne dessa 60mil.

 
Tyvärr är Zola borttagen pga sjukdom. Men både jag och Madde har haft den otroliga möjliheten att äga en toppenfin och otrolig häst på många vis!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0