Veterinären på plats!

Idag var som sagt Strömsholm ute och kollade Peggy :) Han kollade henne som han gjort alla (4?ggr innan) Det vill säga:
°Känner på benet
°Jag springer med henne
°Böjer benet och sedan springer jag med henne
°Får lugnande
°Röntgar 3 plåtar
°Vi går igenom och kollar bilderna
°Lägger upp en plan för Peggy.
'
Benet har läkt jättefint, det var ju trots allt över 1 år sedan hon blev skadad... Men nu är hon redo att sättas igång lite lätt! :D
'
Vi har gjort följande plan:
Just nu
°Öka skrittpromenaden med 5min, dvs gå med henne i 15min/dag
'
Efter 2 veckor
°Börja tömköra på rakt spår varannan dag 10min och varannan dag 10min promenad
'
Sedan
°Öka successivt tömkörningen med 5 min längre "pass" varannan vecka. Men 10min promenad varannan dag
°När hon byggt upp sina ryggmuskler kan man börja rida på henne 5min varannan dag istället för tömkörning.
'
Jag är väldigt noga med att ta det försiktigt. Kan hända att planen vi har för henne förlängs om jag känner att det behövs! Jag tänker absolut inte sätta igång henne för fort!! Jag har ingen brådska med mitt lilla troll <3
'
Om ca 2-3 månader kan hon få börja gå ute i större hage med lugn kompis. Dock ej hela dagen utan börjar med 1h. Sedan får hon successivt börja gå ute längre i hagen. Den första veckan hon går i större hage ska hon inte gå någon promenad eller någonting, eftersom hon troligtvis kommer vara lite busig och röra sig ändå.
'
Skulle hon bli värre igen ska vi testa shockwave behandling. Men de får vi hoppas att vi inte behöver :)
Känner på benet (han hade med en "praktikant" så han passade på att visa lite på Peggy)
En trött tjej efter sin lugnande

Kommentarer
Postat av: Isabelle

Hej! Visst är det där Peggy som stod i Trolldal som rideskolehäst en gång i tiden?:) Gud vad fin hon har blivit!

Svar: Hej Isabelle!Ja det är Peggy som har stått på Trolldal som ridskolehäst. Åh tack så mycket, vad glada vi blir! Red du på ridskolan när hon stod där? :)
Stall Molke

2012-10-03 @ 13:46:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0