Hästtransporter! del 1

Efter kommentaren jag fick från en anonym ang vart hästen ska stå i transporten om man bara kör en häst, har jag börjat fundera. Jag har egentligen ingen aning vad det finns för regler kring hästtransporter. Eftersom jag inte har varit den ryttaren som åker och tränar, tävlar så har jag egentligen inte haft någon "nytta" av den informationen.
Men nu i min jakt på svar har jag kontaktat Jordbruksverket och Transportstyrelsen, samt kollat runt på lite hemsidor, forum!

Kommentaren som jag fick löd: " När man kör en häst så ska den alltid stå på vänster sida för säkerhetens skull och sen så ska dörren sitta på motsatt sida så att hästen inte ska kunna göra sig illa när dörren är öppen :)"

Varför jag väljer att ta upp detta är för jag tror att det är väldigt många som inte vet riktigt hur det går till, inte minst sagt mig själv!
Jag har bland annat varit inne på Bukefalos.com, där råder det en lite tvist vart hästen ska stå, vad är säkrast. Många säger att på vänster sida är säkrast, OM man skulle glida ner i diket, då har släpet större chans att klara sig då tyngden står på vänster sida (alltså ifrån diket). Men sen finns det andra argumet där det sägs att hästen klarar sig bättre om den står på höger sida OM släpet skulle hamna i diket, eftersom fallet inte blir så högt!

Andra säger att hästen ska stå på höger sida då det kommer lägst ifrån trafiken, och att trafiken i många fall kan stressa djuret!

Men det finns ingenstans i dessa argument något om front dörren som leder in i transporten. Det är ingen som tagit upp att hästen kan skada sig vid dörren, det fick mig att fundera yttligare. Idag säljs det många släp/transporten med dörrar på båda sidorna fram. Jag vet av personliga skäl att hästar kan skada sig på luft om det ska till så. Och därför ser jag också front dörren som en viss risk. Men hur tänker tillverkarna?

Men tillbaka till ämnet vart hästen ska stå och inte stå. Enligt Jordbruksverket finns det inga regler vart hästen ska stå i transporten, bara man kommer åt hästen så man kan utfodra, titta till hästen, samt att hästen kan stå i en naturlig ställning!

Min fråga till Jordbruksverket var alltså "Finns det några regler för vart en häst ska stå i transporten om man bara kör 1 häst?"

Svar:


 Om du har två eller fler platser i transporten är det valfritt var du ställer hästen.
Dock ska de krav som nämns på Jordbruksverkets hemsida i tidigare bifogad länk uppfyllas.
 
Vänliga Hälsningar!
 
Veterinär, Handläggare
Enheten för Häst, Fjäderfä och Vilt
Jordbruksverket
551 82   JÖNKÖPING
Telefon:
036-156276
(jag har valt att ta bort namnet på den jag fick svaret ifrån. Då jag ej vill att den ska bli uthängd!. länken som den bifogade ser ni nedanför)


Så enligt Jordbruksverket finns det egentligen inga krav vart hästen ska placeras!
Några krav dem har är bla.

 

- Man får inte transportera ston som har 35dagar kvar till fölning, eller inom 7dagar efter fölning.

 

- Hästpass ska alltid vara med om man transporterar en häst!

 

 -Skylt fram och bak på trailern ska alltid synas, där ska det stå hästtransport eller djurtransport. Skylten ska vara gul med svart text!

- En sjuk häst får inte transporteras, heller inte om den är skadad!



-Utrymmet där hästen transporteras ska vara utformat så att hästen kan stå upp och, om det behövs, ligga ned i naturlig ställning.

 

Mer regler hittar ni på:


http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/transporter.106.1cb85c4511eca55276c80002293.html

I nästa del kommer jag ta upp vad transportstyrelsen svarat mig, och även där har jag frågat hur man ska lasta en hästtransport säkrast och vad transportstyrelsen har för regler kring ombyggnader av släp!



Kommentarer
Postat av: Q Ord och inga visor!

Jag kör mina på vänster sida i transporten.skötardörren sitter på höger sida.Tycker det är lättare så på något sätt då man har lite plats framtill vid i och urlastning och har nära till dörren om man behöver komma ut fort själv.

var med om en olycka för något år sedan där en häst fick panik i en transport och "skötaren" kunde inte ta sig ut pga att hästen var i vägen.Hästen stod på samma sida som skötardörren.Hästen sonika klättrade ur transporten via skötardörren fram. =/

sv:Stallet blir svart/vitt igen..Jag har haft så förut men tröttnade och så blev det grönt och vitt..Men tröttnade på det också haha..Ombyte förnöjer eller vad det heter ;-) Jag hade svart färg kvar sen sist så det fick bli det igen.
mvh/Q

2012-09-05 @ 17:39:13
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Q Ord och inga visor!

sv:Jag har ju varit med så pass länge att man har sett det mesta som kan hända i en transport.Och det är precis som du säger..Stort flyktdjur i liten låda och det ska man ha respekt för.

Kul att du snappat upp att man kan höra av sig till myndigheter osv direkt.Man får ju faktiskt bäst svar då än om man går på hörsägen som många faktiskt gör.

Jag tänker som så.Heller lägga ner en liten stund extra och faktiskt ta reda på hur det ligger till än att fråga någon som kanske egentligen inte riktigt vet.
Det har blivit en del telefonsamtal och mail genom åren för min del. Både till myndigheter och företag.;-)
mvh/Q

2012-09-06 @ 09:53:21
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0