Hästen med stort L

Igår var jag ute hos min "medryttar" häst L. Han är en oldenburgar valack på 13år tror jag om jag inte minns fel! 
Varför jag väljer att skriva "medryttarhäst" är för jag har inte kommit igång där ute än. Har väl ridit honom kanske 10gånger om inte färre?! 


Eftersom han inte står i området där jag har Zola så blir det att man inte kommer ut lika ofta. Tanken med honom är att vi (ägaren och jag) ska banta honom och komma ut och träna igen. 
Om jag ska beskriva honom med ett ord skulle jag beskriva honom som svår på ett posetivt sätt. Han kan vara lite knepig att komma underfund med för mig i alla fall då jag är van att rida Zola och han är allt annat än Zola! 

Han är enorma gångarter (enligt mig) väldigt mycket häst att rida. Men hur mysig i alla fall, han är otroligt fin när han lägger manken till (haha nu var jag rolig). Han är otroligt välriden om man rider honom rätt vill säga, men jag får sån otroligt bra hjälp av ägaren till honom, det är som om man lär sig rida på "nytt igen" till viss del. Men det är väldigt roligt! 

Tillbaka till igår. Red på banan i ca 40min, bara skritt och trav, gick bra delvis, men igår var han inte riktigt med på noterna. Mycket beror på mig, då jag var väldigt okoncentrerad. Men jag fick honom fin några gånger under passets gång.
Sen red vi ut i skogen, Madde (syster) på G (ägarens andra häst), jag på L och ägaren på C. Ridturen vart väl 30min lång eller längre. 
I skogen red vi lite trav och mest skritt. I skogen blir L vääldigt övertaggad och står bara och hoppar på stället, lite läskigt då han kan hoppa ner i diken då han ej har koll på tillvaron. Men när man visade honom att frammåt ska vi i trav fick han väldigt fin trav, dock lite för snabbt. Men helldre att han kommer frammåt i rätt gångart och det går en aning för snabbt än att hon hoppar/brallar på stället och eventuellt gör sig illa på kuppen då han inte har koll på stället. Men självklart ska man kunna reglera tempot på honom också! 

Efter ridturen åkte jag och Madde till vårat stall. Och fixade allt till Zola. Och hon fick stå igår. 
Idag vart det en ridtur halva kolteppan eller vad man ska säga. (om det ens är någon nytta till er läsare). 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0