Tömkörning!

Jag har inte skrivit något om hur det gick när jag tömkörde Zola i onsdags!

Efter en galoppsväng i hagen med bästisen Cimba tänkte jag att hon skulle vara "lite" trött, jag menar hon har inte rört på sig ordentligt på flera månader, och vi börjar se att hennes muskler i ryggen börjar försvinna samt att kondisen inte är på topp längre. Därför tog jag tillfället i akt att tömköra henne, dels för det är väldigt bra träning, samt att det är en träningstyp som Zola gillar!!

Jag valde att tömköra i paddocken då klockan var runt 5 och många bilar är i rullning. Jag hade tänkt tömköra i skritt bara, men efterson hon var så jäkla pigg i skritten och spårade perfekt valde jag att ha in lite trav också, vilket hon tyckte var super roligt. Kanske lite för roligt då hon små skuttade lite. Hon lyssnade väldigt bra, och var väldigt samarbetsvillig. Det märks tydligt att hon INTE är en sällskapshäst. Hon älskar arbete. Jag tömkörde i ca 35 min innan det började regna!

Jag är väldigt nöjd med passet, och jag ska köpa en egen tömkörningsgjord samt tömmar, då det kanske får bli så att Zola får börja gå lite hårdare i veckorna med tömkörning. Och med hårdare menar jag inte speciellt hårt kanske tömkörning 3ggr veckan med skritt och lite trav. Då hon har en tendens till att bli lite elak när hon har för mycket energi, och jag ser helldre att hon får lite mer motion samt foder som täcker upp för den motionen än att vi ställer av henne helt och att hon får mindre foder men ändå blir stisig/hoppig/små sur pga för lite motion!

Men vi får helt enkelt se, om inte annat är det väldigt bra motion samt träning för matte!! (:


Kommentarer
Postat av: Ord & inga visor!

sv:Men hur gullig är inte du då ?? <3 Jag blir ju rörd av dina fina kommentarer :´) TACK!
mvh/Q

2012-10-19 @ 20:49:19
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0