SVAR PÅ TAL

Detta kommer nog vara det första och det sista "svar på tal". Men här kommer det! 

"Det är ju synd om Zola. Kollar man in i hennes ögon (Har varit i erat stall) så ser man att hon lider och ömmar. Hur ni kan låta en stackars häst som denna leva är ett egoistiskt beslut. Inte för att vara elak men det bästa ni kan ge Zola är ett skott i pannan.."

Denna kommentar ramlade in igår, självklart anonnym. Därför kommer det ett svar på tal. För det första ska jag skriva att det är, att det är väldigt synd att du väljer att skriva en kommentar, istället för att komma fram till oss personligen och prata med oss. För då skulle vi haft möjligheten att berätta för dig hur det ligger till med Zola. Eftersom du varit i vårat stall måste du ju veta vilka vi är... 

Först och främst tycker jag och min syster att det är väldigt roligt att du vet bättre än våran veterinär. Det är nämligen så att den cancersorten Zola har kan man inte får ont utav. Alltså hon har inte ont av knölarna/i knölarna. Men om knölarna/cancersvullsterna skulle sätta sig på vitala organ så som lungor, lever, njuara osv skulle vi MÄRKA det. Hon skulle få extremt hög feber, samt sluta äta och dricka och det gör hon INTE. 

Sen att hon ömmar vart då? Menar du nu hovarna? Det är nämligen så som det stod i inlägget där du kommenterade att vi har valt att ta av Zola skona som hon har haft i minst 7år och då är det ganska självklart att hästen ömmar i hovarna när man tar bort skona, vilket hovslagaren också sa. Sen får man inte ha skor på hästen när den ska brännas. (vilket Zola kommer göra när hon är död). Oavsett fall en häst går med eller utan skor kan dem ömma till när dem går på en större/vassare sten det är inte konstigt!! 

Vadå se henne i ögonen? vi har haft Zola i 7års tid. Och du har sett Zola ett få tal gånger. Hur kan du då komma och säga något sånt? Säkert att du inte du kan skilja på trött, och ont? 
Zola är nämligen 20år och hennes trötthet beror inte på cancern utan på att hon är gammal. Men så som det ser ut idag har hon mer "Zola dagar än dagar när hon är trött" och vilken häst kan inte se trött ut vissa dagar? 

Det ska tilläggast att vi har en väldigt bra kontakt med både veterinär, hovslagare. Och jag citerar min veterinär nu. "Vissa hästar har levt med denna cancer i 11år och fått tagit bort hästen för kolik/tarmvred. Sen finns det de hästarna som levt med cancern i några månader. Sen är den här damen (Zola) väldigt pigg och NI kommer MÄRKA när hon inte orkar mer. Eller när hon blir riktigt sjuk!" 

Sjäklvklart VILL jag inte att Zola ska få ont innan vi tar bort henne, både jag och min syster är för att djuret ska ha värdighet när man eventuellt tar bort det om man kan välja så som vi... Skillnad är om hästen går och bryter sig i hagen. 

Detta ska tilläggas också (inte för att det är vidare värst väsentligt) Men vi väntar på ett intyg från våran veterinär som ska styrka för försäkringsbolaget att Zola är sjuk. Vi har nämligen en A1 försäkring som gör att vi får avlivningen betald eller får pengarna i handen. Självklart är detta inget som är viktigt för oss om hon börjar lida eller få ont. Men om man kan fixa allt praktiskt innan avlivningen så självklart gör man ju det, så som vi gjort med hennes skor. Det är ju som att planera en begravning! 

Som sagt detta var nog det första och sista "svar på tal" som jag kommer att ge. Men här har ni en överblick på hur det ligger till, och som jag skrev tidigare det är synd att du inte kom till oss personligen för då skulle vi kunna berätta det här och du skulle vara en erfarenhet rikare!!

/ Beatrice och Madeleine!

Kommentarer
Postat av: Ida

Bra skrivet tjejer!! tycker det är konstigt att folk lägger sig i när de inte äns vet fakta utan dömmer från egna perspektiv!! sen att man väljer att vara anonym, bara det tyder på feghet, men yttra sig kan man! Blev lite upprörd av detta därför ja la mig i lite;)

Svar: Tack snälla du, betyder mycket att folk tycker att man skriver bra! Och som du skrev mycket dåligt att inte ta reda på fakta, för som jag skrev, om hon/han kunde komma fram till mig/Madde skulle vi som sagt förklara för han/hon. Då skulle det inte behöva bli otrevligt!
Stall Molke

2012-10-06 @ 14:30:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0