Klincik i går

Ja jag sulle skriva redan igår om hur klinicken var men glömde helt bort det!
 
Men det var mycket intressant och jag i alla fall fick lära mig nya saker. Ni får väl tycka vad ni vill om mig nu men en sak jag inte trodde var så viktigt under en hoppsadel är en fårullpadd. Enligt Peter Winslow som höll i klinicken så går det inte att passa ut en sadel som passar både över hindret som i markarbetet. Padden förhindrar att sadeln åker upp på bogen i hoppet. En annan sak som jag inte riktigt visste heller är att i england får man tävla dressyr med svanskappa. Efter klinicken i går tycker jag även att det ska införas i sverige.
 
För jag tycker det är lite konstigt att man får tävla med förgjord som spänns övermanken för att sadeln inte ska åka fram, men inte en svanskappa. Men jag tor också att (som även jag skulle kunna göra) många inte vet att man måste prova ut en svanskappa som passar hästen. Det är klart att det bli obehag om man har en som inte passar.
 
Som Peter förklarade igår så verkar en förgjord trycka mera och hämma steget än en svanskappa. Men måste även tillägga att jag lärde mig de här kunskaperna i går, plus att jag har nog inte vavrit så insatt i vad man får tävla i och vilka redskap man kan använda för att förhindra att sadeln åker fram.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0