Böjprov, eller inte böjprov.

Jag vet att jag tjatat om detta inna, men kanske inte på denna blogg. Men säkerligen på min förra.
Jag ska i alla fall ta upp mina åsikter kring böjprov, ska vi fortsätta med det eller sluta med det som vissa länder redan har gjort.

Min åsikt kring just börjprov kanske inte förvånar så många men jag kan tycka att man inte ska hetsa så mycket kring om hästen går igenom eller inte. Det finns inge exakta regler för hur ett börjprov ska gå till så varför ska man förlita sig till blindo på just ett börjprov. Enligt mig har den mänskliga faktorn en stor inverkan på om hästen går igenom eller inte. Ingen börjer exakt lika hårt eftersom vi just är människor. De finns de veterinärerna många anlitar för att dem börjer "mjukt" och de flästa hästar går igenom. Vilket kan få förödande skador för just den hästen som kasnke har en skada sen och kanske blir tävlad hårt..

Sen om hästen visar sig blockhalt på alla fyra vid ett börjprov, eller markerar så att veterinären misstänker något allvarligt. Det är självklart då att man ska ta det på största allvar.
Böjprov är för mig en väldigt opålitligkälla, men som kan visa sig vara bra för att ta reda på varför en redan halt häst haltar!
Mycket beror ju helt på hur länge, och hur hårt man börjer. De regler som finns är att man ska börja allt mellan 30sekunder till 3 minuter. Exakt tryck finns  det inga speciella regler för.. Är det då konstigt att med vissa veterinärer att hästar aldrig går igenom?

http://forskning.equinfo.se/#post80
ovan har jag länkat till en sida kring fakta om börjprov vilket jag tycker förklarar en hel del.

Men om inte börjprov skulle finnas så har jag faktist ingen lösning på hur man ska kolla hästens ben. Men jag tycker att det borde få vara ett max tryck och där ska man hålla sig, samt exakt tid. I dagens tekniska samhälle borde det inte vara så svårt att fixa en mätare som säger ifrån om man börjer för hårt... Kanske jag skulle uppfinna föresten?! ;)

Vad är era tankar till just böjprov?



Kommentarer
Postat av: erika

oh vad skoj :)

Håller nog med dig där. .

2012-11-15 @ 09:53:30
URL: http://www.erikajoyisabella.blogg.se
Postat av: erika

aw tack :) du får berätta om musikalen sen ju!

2012-11-15 @ 10:53:27
URL: http://www.erikajoyisabella.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0