Dagens fråga - Vilket bett rider ni på?

Det studeras kring bett, men kanske inte så ofta som det behövs. För ungefär 3år sen skulle jag kunna stoppa in vad som helst i Zolas mun nästan. Innan man inser hur viktigt det är att man förstår bettets inverkan/hur munnen ser ut på sin häst! 

Jag rider på tredelat med rörliga bett ringar, tredelat med fasta bettringar samt rakt med rörliga bettringar! 

Alla tre bett fungerar bra på Zola. Och det är väl det huvudsaken är, att det fungerar bra på sin häst. 
Men innan man byter bett tycker jag att man ska läsa på vad olika bett gör för inverkan egentligen!

"bettlöst är inte snällare" - Så lyder en underrubrik i Hippsons artikel i nr 1 2012. Dock har det inte gjorts några studier på om det skulle vara ett snällare alternativ. Men oftast marknadsförs bettlösa bett som att det är ett snällare alternativ. Där av vikten att man verkligen läser på kring bett. Jag menar det är något du stoppar i hästens mun, och fall den blir skadad så kan det dröja väldigt lång tid innan det blir återställd! 

Så nu till frågan - Vilka bett rider ni på, och hur tycker ni att det fungerar?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0