idag var det droppen

idag har emmy varit ett jävla helvete.. översköttsenergi !
--
det började med att jag gjorde färdigt allt till henne, tog in henne och sedan tog och skulle tömköra henna på järdet. där helvetet bröt ut. så fort hon skulle jobba så kastade hon sig åt sidan, sen när hon inte lyckades med det börjar hon trippa och backa på samma ställe eller mot mig, när det inte gick började hon stegra och små sparka, när hon inte kunde det heller sparkade hon till mig hårt som fan, efter det drog hon och jag hängde kvar i tömmarna och fick stopp på henne men då var det droppen, hon fick en del "stryck" med tömmarna eftersom jag inte hade något spö med mig ut eftersom emmy är så snäll.. men nej helvetet hade då brytit ut, hon började springa runt mig och trasla in sig i linan tills jag fick stop på henne så satte jag mig upp tänkte det skulle bli lättare men nej du, hon började backa och kasta sig åt sidan, små stegra med mig tills jag hoppade av och gav upp.. gick hem och då lyssnade hon perfekt. men hon hade åkt på ett antal smällar..
--
så mådde as dåligt, bara hon kunde lyssna men nej. men när vi gick hem så jo visst.. ringde mamma och sa att nej orkar inte med henne längre, trodde det här sättet var över men inte det, så ska hårdträna emmy nu i en vecka och jag ska aldrig mer klappa till henne med tömmarna eller handen, ett spö ska med för då vet hon att hon har gjort fel när jag använder det lätt. men har iaf bestämt mig för att skaffa liten medryttare som är tuff mot min lilla ponny. som kan klara av henne och sitta kvar stadigt för hon är så liten att jag inte kan sitta kvar när hon väl börjar ordentlgit och kastar sig..
--
så den som vill låna henne eller vara medryttare på henne och jag känner att det är rätt ryttare så får man komma så ofta man vill. men kommer aldrig sälja emmy eller låta henne gå till slakt men måste få någon struktatur på hästen för hon klarar inte av och stå i mer än 1 dag..
låt det här inte tro att jag är dum och slår henne men idag var hon inte nådig mot mig.. har lite ont vid höften där hon sparka mig. ingen fara, men nu är det hårdträning på järdet som gäller och jag rider henne då och inget annat !
--
men jag är då också en sån att lyssnar hon inte så måste man ta till med hårdhanskarna annars blir det bara att hon struntar i en och bara drar.. men jag kan inte rida mer än 1-2 gånger i veckan tyvärr.. så måste ha hjälp av en mindre och lättare ryttare så den som vill får gärna komma och provrida henne !
men iaf när jag var klar så tog jag in henne och då var hon jätte snäll och fin. men får vi se hur hon mår i morgon, men just nu sitter jag hemma då och kollar nya hästar till och med. får vi se vad som händer, jag vet inte hur mycket jag orkar längre.
--

Kommentarer
Postat av: Sandra - Ridtravaren Isola

Det hjälper oftast inte att slå till hästen. Det bli bara värre då. Visst ska man markera att det inte är okej, men dom stressar ju bara upp sig mera om man tappar tålamodet. Isola är iaf sån, har hon bråttom eller är stressad beror det ju alltid på en själv. Blir man arg eller irriterad eller stressad, blir hon bara värre att handskas med. :)

2012-01-22 @ 20:01:41
URL: http://grande.blogg.se/
Postat av: Sara

Till Sandra; Nej jag vet, jag har aldrig gjort det ! men det här var droppen, bara vart svart i huvudet så minns typ ingenting av hela grejen. Men hon och Isola är så olika, Isola lyssnar och är väldigt känslig det är därför jag aldrig blir arg på Isola, man kan bli lite som ett ? när hon håller på men om man är lugn där så blir hon lugn. Emmy struntar fullständigt i vad man än gör, tur som ska josse hjälpa mig med olika knep som man kan göra när dom små olydiga och envisa ponnysarna styr över en ! Men jag håller med dig Sandra, ska aldrig mer slå till henne med tömmar eller handen. ska ha ett spö och använda lätt på rumpan när hon gör fel så hon förstår. Så en stor regel ha alltid med spö när man är ute och rider ! Emmy blir inte stressad, utan hon blir arg på mig för hon måste jobba och då blir jag arg på henne för hon sparkas och hotas, så säger jag ifrån med rösten ordentligt men hon lyssnar inte utan sparkar mig eller vill få omkull mig :/..

2012-01-22 @ 20:10:45
URL: http:///saarraalarsson.devote.se
Postat av: Sandra - ridtravaren Isola

SV: Jo iof är dom 2 helt olika hästar och individer. Isola är ju ett nervvrak ibland så. ;) Iof förstår jag dig , vad skulle du göra? Stå och bli sparkad? Självklart måste du säga ifrån på något sätt. Jag är så van med Isola då jag vet att det aldrig aldrig hjälper att bli det minsta arg eller stressad, men samtidigt gör aldrig Isola något sånt där mot en. (fast skrutten kan ju ha sina bra och dåliga dagar med) hAHA :D

2012-01-23 @ 11:01:54
URL: http://grande.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0