Ridlektion för Madde!

Idag höll jag en ridlektion för Madde, och det gick bra. Men det hade kunnat gått bättre! 

Ridpasset var upplagt såhär:

Mål: Lösgörande, raka spår!

Framridning (långtygel): Madde började med att skritta fram Zola i båda varven på lång tygel, ca 3varv i varje varv. Efter det så bad jag henne att göra två halter på varje långsida, fokus på att Zola skulle stanna på röst och säte och sist tygeltag. Resultatet var väl sådär, ibland fick man ta tag i tygeln men efter en stund gick det bra. Målet med denna övning var att hon skulle trampa under sig ordentligt. 
Sen vart det trav på långidorna, i två varv i varje varv, friskt tempo! 

Arbetet (kort tygel): Efterson Zola var väldigt pigg idag valde jag att hon skulle fortsätta med halterna på långsidorna även på kort tygel, och efter ett tag trampade hon under sig väldigt bra, efter jag fått resultatet som jag ville uppnå började traven i 3 stora serpentinbågar över hela ridbanan.
Sedan kom övningen som jag gillar och den heter timglaset, som går ut på att man gör snätt igenom i varje varv. du kan göra den i skritt, trav och galopp (galoppombyten, förvändgalopp). Jag valde att göra den i trav då den är nyttig för Zola. Efter det vart det skritt igen på lång tygel en stund så hon fick sträka på halsen! 

Där efter vart det galopp, och där valde jag en övning som jag aldrig gjort förut!

Som ni kan se på min fina illusion av ridbanan så ser ni ett blått och ett rött sträk. Syftet med denna övning var att det skulle vara galopp på den röda delen på banan och trav på den blåa delen. Zola skötte sig jätte bra och jag vart förvånad över att det gick så bra som det gjorde! 
Efter den övningen vart det galopp på mittvålten 3 varv i varje varv! 

Avskrittning: Den vart utanför paddocken, närmare bestämmt runt "Arne" det är en liten runda på 10min ungefär. Perfekt runda för avskrittning och framridning!

Hela passet tog ca 1timme! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0