Foderstatsuträkning!

Har gett mig tusan på att lära mig räkna ut foderstater, och tyda en höanalys. Har märkt att vi hästmanniskor oftast inte är så pålästa kring detta! Har fått otroligt mycket hjälp av http://qodrofenia.bloggplatsen.se/ med uträkningar osv!

Hur som har jag räknat ut vad alla hästar i stallet ska ha för högiva/dag!

Zola (500kg) - 8 -10 kg hö/dag
Peggy (480kg) 6-8kg hö/dag
Emmy (300kg) 6kg hö/dag
Cimba (450kg) 8-10kg hö/dag

Det roligaste av allt var att Marre (stallägaren) nyss hade ringt till krafft angående Cimba och hans foderstat och dem hade fått samma siffror som jag, alltså att han skulle ha mellan 8-10kg hö varje dag. (under den träningsgraden han är i nu)

Alla andra hästar (utom Cimba) har jag räknat med normalarbete dvs 1 timmes ridning/aktivitet 5-6 gånger i veckan!

Sedan kan detta variera väldigt mycket, om man ser att hästen ex tunnar ut även fall men ger max kilo dvs 10 kg i Zolas fall så får man helt enkelt öka det. Hö givan ska vara grunden inte kraftfoder eller annat foderslag.
Dock finns det ju vissa hästar som ex Zola som max får i sig 12kg hö varje dag annars sprider hon runt det, då blir det självklart lite trixigare! (:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0